De evolutie van van lichtletters – van reclame tot decoratie

Lichtletters zijn vandaag de dag razend populair als decoratie op allerlei soorten gelegenheden. Denk hierbij aan bruiloften, festivals en andere evenementen. Alleen wat velen niet weten is dat deze trend al een lange geschiedenis kent. Van oude neonreclames tot de moderne LED-technologie van nu, er zijn grote stappen gemaakt. In deze blog lees je meer over de evolutie van lichtletters!

Van neon naar opvallende reclame

Voor de eerste neon stralen moeten we even terug in de tijd, namelijk naar het jaar 1910 waar Georges Claude neon heeft bedacht. Dit was een gat in de markt voor steden als Parijs en New York. Daar hebben winkels en theaters in de jaren ‘20 en ‘30 goed gebruik van gemaakt, door opvallende gevels trok het gelijk de aandacht. 

Echter zaten er wel nadelen aan neonverlichting, het energieverbruik was hoog en de glazen buizen waren erg breekbaar. Doordat er kennis nodig was om het te maken was het ook erg prijzig, maar dit weerhield de kopers niet, het bleef nog lang populair.

Een goedkoper alternatief

In de jaren ‘50 en ‘60 was fluorescerende verlichting een grote hit. Dat kwam doordat het een stuk goedkoper en veelzijdiger was dan neon. Veel kantoren en winkels kwamen erachter dat het praktischer was en stapten daarom in grote getale over. Omdat het de opvallende uitstraling miste, werd op populaire plekken toch nog neon gebruikt om de reclame zo goed mogelijk op te laten vallen.

De overgang naar LED

Eind jaren ‘90 begin 2000 kwam er een duurzame en energiezuinige variant genaamd LED-verlichting. Een groot verschil in vergelijking met zijn voorgangers was dat het een enorm lange levensduur had. Bovendien konden ze LED-verlichting in allerlei kleuren produceren, wat zorgde voor een grote stap vooruit. 

Vandaag de dag wordt er dan ook nog steeds gebruikgemaakt van LED-verlichting. Het is gemakkelijk te installeren en biedt eindeloos veel mogelijkheden. 

Van reclame naar decoratie

Waar lichtletters ooit waren bedoeld voor reclame wordt het nu dagelijks gebruikt als decoratie. Het wordt vooral gebruikt bij bruiloften, festivals en andere evenementen. De letters zorgen voor een unieke uitstraling en er zijn vele opties en combinaties mogelijk.

Waar het ooit met niet duurzame reclame begon, is nu een geweldig duurzaam decoratiestuk geworden. Dus wacht niet en bestel vandaag nog onze duurzame lichtletters!